Renoir op vlooienmarkt: een mysterie onthuld

08-07-2014 13:50

Op een vlooienmarkt in West Virginia, VS, kocht een Amerikaanse mevrouw een doos spullen voor zeven dollar. Tussen de spullen vond zij een klein landschapje, dat zij besloot te laten taxeren door het veilinghuis Potomack Company. Daar stelden de taxateurs vast dat het een origineel werk van de impressionistische meester Pierre-Auguste Renoir (1841-1919) betrof. Wat doe je vervolgens met een dergelijke kunstschat? Je dollars omzetten in 'big bucks' natuurlijk! De mevrouw besloot het werk te laten veilen, waar het vanaf $ 100.000 zou worden aangeboden. Dat liep echter anders dan gedacht...

Het verhaal kreeg een verrassende twist toen reporter Ian Shapira van de Washington Post ontdekte dat het landschapje in 1951 was gestolen uit het Baltimore Museum of Art. Net als de Museologue stond hij versteld van het feit dat een echte 'Renoir' op een vlooienmarkt te vinden was. Als een onderzoeksjournalist betaamt dook hij in het archief van het museum in Baltimore en trof een leenbewijs aan van het werk. Hieruit bleek dat het schilderij door de vrouw van een kunstverzamelaar, Saidie A. May, in bruikleen was gegeven in 1950. Met potlood was op dit document geschreven dat het schilderij op 17 november 1951 werd gestolen. Al even opzienbarend is het detail dat Renoir het tafereeltje op een linnen servet had geschilderd!

Helaas voor mevrouw vlooienmarkt besloot het gerechtshof in Virginia op 11 januari 2014 dat het schilderij nog altijd toebehoort aan het museum. De verzekeringsmaatschappij, die de schadeclaim van het museum na de roof vergoedde, ziet schappelijk af van de rechten op het schilderij. Hetzelfde geldt voor het veilinghuis in Virginia, dat zich al had rijkgerekend. Van maart tot en met juli 2014 is het schilderij gratis te bezichtigen. Mocht je toevallig in de buurt zijn!

Meer lezen: blog.artbma.org

Bronnen: Washington Post, Baltimore Museum of Art