Fotografie van Elizabeth Kleinveld in Amsterdams advocatenkantoor

22-06-2014 21:50

Deze week is de Museologue stevig buiten de gebaande paden getreden. Zij – Rotterdamse in hart en nieren, dochter van de haven – toog naar Amsterdam, niet zelden wat preuts met ‘020’ aangeduid, naar de Prinsengracht, middenin de grachtengordel. Daar organiseerde Croon Davidovich, een klein advocatenkantoor met hart voor de kunst, een kunstborrel. Enkele maanden geleden hadden de confrères een nieuwe tentoonstelling in huis gehaald en nu werden de werken aan het volk getoond.

foto's: Clemens Boon

De Museologue was zich er terdege van bewust dat zij geen museale omgeving, maar een bedrijf zou aantreffen. Op zich is een bedrijf met kunst niets nieuws. Elke bank heeft inmiddels een eigen collectie. Zij spelen een rol vergelijkbaar met die van privéverzamelaars of van de kerken en vorstenhoven in vroeger tijden. Bedrijven en kunst vullen elkaar aan en sluiten op elkaar aan. Dit laatste noteerde de Museologue vooral voor haar eigen gemoedsrust.

Wat was er nu te zien bij Croon Davidovich? Kort gezegd: twintig werken van Elizabeth Kleinveld, een in New Orleans geboren fotografe die al een kleine eeuwigheid in Nederland woont. Onder die twintig werken zijn drie Flower portraits en acht foto’s uit de serie Flower reflections. Prachtige kunstwerken en ongetwijfeld komen zij ooit in het museum (in de tussentijd kunt u er nader mee kennismaken op www.elizabethkleinveld.nl), maar het was een andere reeks die het oog van de Museologue ving.

Samen met Epaul Julien, een fotograaf en kunstenaar uit New Orleans, heeft Kleinveld de serie In empathy we trust in de wereld gezet. Onder de naam E2 herschiepen zij bekende Europese meesterwerken, zoals Titiaans Venus van Urbino, het Arnolfini-portret van Van Eyck en Het joodse bruidje van Rembrandt. Dit project is een ware Fundgrube voor de historisch en kunsthistorisch geïnteresseerde medemens, voor de museofiel, want hier wordt – uiteraard zeer verantwoord - gespeeld met de grote kunst uit het verleden.

In empathy we trust lijkt aan te slaan. Zo is het Arnolfini-portret uitgekozen voor de Summer Exhibition en sinds vrijdag 6 juni tentoongesteld in de Royal Academy of Arts in Londen. In Nederland was een werk te zien op de Kunstrai; tijdens de PAN in november krijgen enkele werken uit het Empathy-project in groot formaat plaats in de stand van Eduard Planting. Een laatste voorbeeld uit deze kleine en zeker niet volledige greep: over een paar maanden komt bij Princess Books een box met daarin twintig foto's en uitgebreide teksten van E2 uit. Wie niet wil wachten, kan alvast een kijkje nemen op www.e2empathy.com.

En de borrel, vraagt u zich natuurlijk af. Hoe was de borrel? Het was gezellig, enorm goed bezocht en prima van eten en drinken. Een aanrader, zeker. Enkele dagen later kwam de Museologue zelfs ter ore dat het nog lang onrustig is gebleven in die andere stad. Maar op dat moment was zij gelukkig alweer lang en breed terug in haar geliefde Rotterdam.