Europese Erfgoedlijst

15-02-2014 23:46

Vanaf januari 2014 zijn de eerste vier monumenten op de Europese Erfgoedlijst een feit. "Europa" wil met dit etiketje monumenten aanduiden die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Europese geschiedenis en eenwording. Nederland mag zich op twee van deze Europese erfgoederen verheugen.

Vanaf dit jaar (2014) mag ieder lid van de Europese Unie (23 in totaal) twee monumenten per jaar aandragen. Een jury van de Europese Commissie beoordeelt deze aanvragen. De jury heeft al veel aanvragen goedgekeurd, maar heeft alleen deze vier vooralsnog officieel doorgevoerd als Europees Erfgoed:

Archeologisch Park Carnuntum, Oostenrijk

De overblijfselen van een Romeins legerkamp en woonwijk aan de rivier de Danube.

Het Grote Gildehuis, Estland

Een Middeleeuws gildehuis, waarin nu Estlands Museum van Nationale Historie in is gevestigd.

Vredespaleis, Nederland

Internationaal symbool van vrede en recht, waar onder andere het Internationaal Gerechtshof van de Verenigde Naties huist.

Kamp Westerbork, Nederland

Een doorvoerkamp van de Duitse troepen tijdens de Tweede Wereldoorlog.