Brandoefening Kröller Müller

22-04-2014 18:40

Het uitbreken van een natuurbrand op de Veluwe leverde een brandoefening op voor het Kröller Müller museum. Uit voorzorg ging het rampenprotocol in werking, waarbij museummedewerkers alle schilderijen naar een brandvrij depot brachten. Fascinerend. Hierbij kwamen vier vragen bij mij op.

1. Hoe zou het zijn om Van Gogh's te verplaatsen in het geval van haast en spanning? Zijn de schilderijen in die situaties verzekerd? Ik zou het niet willen uitproberen..
  2. In ongeveer 2,5 uur werden negentig schilderijen van Van Gogh ontruimd, samen met de rest van de collectie schilderijen. De "Van Goghs" zijn het belangrijkst voor het museum en worden ontruimd voordat de "Seurats" en "Van der Lecks" aan de beurt komen. Als niet alle schilderijen op tijd kunnen worden ontruimd, zou het voor het museum beter zijn de grote collectie Van Gogh's zo compleet mogelijk te houden? Of zou het museum meer gebaat zijn bij een meer gevarieerde collectie?
  3. De meeste beelden konden niet worden veiliggesteld, omdat ze te zwaar zijn om te verplaatsen. Hoeveel beelden zouden een brand kunnen doorstaan
  4. Als het Kröller Müller een brandvrij depot heeft, hebben andere musea dit ook. Het is een fascinerend gedachtenexperiment te overdenken waar deze zich bevinden. Zouden ze veilig zijn? Worden de depot normaal gesproken ergens anders voor gebruikt of staan ze volledig leeg in het het geval er ontruimd moet worden?