279.000 mensen bekeken tentoonstelling Malevich

05-02-2014 18:40

In het Stedelijk Museum Amsterdam was tot zondag 2 februari 2014 de tentoonstelling Kazimir Malevich en de Russische Avant-garde te zien. De schilderijen van deze Russische kunstenaar werden in zijn geboorteland een tijd lang verboden, maar in het hedendaagse Amsterdam bezochten 279.000 mensen de kunstwerken. Hiermee is het museum enorm tevreden. De tentoonstelling was 3,5 maand te zien.

Het museum beschikt over de grootste collectie schilderijen van Malevich buiten Rusland. Een deel hiervan is te bewonderen in de vaste tentoonstelling, maar voor de samengestelde tentoonstelling waren ook werken te zien van tijdgenoten en soortgelijke kunstenaars, zoals Marc Chagall, Wassily Kandinsky en Ilia Chasnik.

De abstracte kunst van Malevich is niet gemakkelijk voor de ongeoefende kunstkijker. Hij schilderde abstract en gebruikte in zijn werk veel geometrische vormen. Hij was een invloedrijk persoon, die internationale invloed uitoefende op de kunsten. Hij was grondlegger van het Suprematisme, een kunststroming die uitging van de door Malevich geliefde geometrische vormen.

Mocht je de tentoonstelling hebben gemist en er wat voor over hebben deze alsnog te zien, dan kun je de reizende tentoonstelling de komende maanden nog zien in Tate Modern in Londen en de Bundeskunsthalle in Bonn.

Bronnen: Stedelijk Museum Amsterdam, Wikipedia over Suprematisme