1 miljoen museumkaarten

07-01-2014 10:04

OP de website van de Museumvereniging wordt blij bericht dat in 2013 meer dan een miljoen museumkaarten zijn aangeschaft. In 2012 werden er 895.000 verkocht. Dit is goed nieuws voor de musea in Nederland, want mensen die een museumkaart hebben, gaan gemiddeld drie keer zo vaak naar musea dan anderen. Dat betekent niet alleen dat de museumsector een groeiend draagvlak heeft, maar ook dat musea meer omzet genereren. Dat is geen overbodige luxe in tijden van grote subsidieverlagingen.

Volgens de Museumvereniging hebben meer mensen zich laten overhalen tot de aanschaf van de Museumkaart vanwege het grote aantal verbouwingen en nieuwbouw vorig jaar. Het Rijksmuseum is hiervan natuurlijk het leidende voorbeeld, maar andere heropende musea zijn het Van Gogh Museum in Amsterdam, het Stedelijk Museum in Amsterdam en Museum de Fundatie in Zwolle, het Fries Museum in Leeuwarden, het Noordbrabants Museum en Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. In totaal brachten Museumkaarthouders 1,3 miljoen extra museumbezoeken ten opzichte van 2012. Nederland, zet die trend voort en geniet van alle inspirerende exposities in 2014!